Nämä asiat auttaa jaksamaan

Jokaisella meillä on omat asiat, joista otamme voimaa omaan arkeen. Niin myös minulla ja ajattelinkin hieman avata niitä asioita, jotka auttaa minua jaksamaan.

MUSIIKKI Kuten jo aikaisemmin kirjoitinkin musiikki on minulle erittäin tärkeä voiman lähde. Minulla on monia mieleisiä artisteja, mutta erityisesti suomalainen musiikki on minulle tärkeää. Musiikista kuuntelen aina ensin sanat, sillä ne ovat minusta biisin sydän ja sielu. Löydän biiseistä sanoituksia jotka antavat minulle lohtua, toivoa ja voimaa.

LIIKUNTA Vaikka en ole koskaan ollut mikään urheilija, on minulle liikkuminen kuitenkin tärkeää. Koitan säännöllisesti käydä lenkkeilemässä, koska silloin saan sitä omaa aikaa ja yleensä vielä pääsee viettämään aikaa ja parantamaan maailmaa jonkun ystäväni kanssa. Kuitenkin olen huomannut, että kun minulla on oikein vaikeaa, raskasta tai mieli allapäin, jään helpommin kotiin makaamaan kun lähden lenkille. Vaikka pakko sanoa, että lenkin jälkeen helpottaa aina! Toinen liikuntamuoto, johon uskaltauduin mukaan viime talvena on sähly. Se on laji, jossa saa tunniksi laittaa aivot narikkaan ja keskittyä vain pelaamiseen. Se tuuletus tulee kerran viikossa tarpeeseen.

YSTÄVÄT Kultaakin kalleinta on minulle ystävät, joita minulla on useampia. Osa on läheisiä ja osa vieläkin läheisempiä, joille voi purkaa ihan kaiken pään sisältä. Monet asiat saavatkin uuden mittasuhteen sen jälkeen kun niitä on päässyt puhumaan jonkun ystäväni kanssa. Silloin isotkin murheet muuttuvat selvästi sopivamman kokoisiksi kantaa. Ystäviltä saa myös vertaistukea moniin asioihin.

VERTAISTUKI Sen merkityksestä kirjoitinkin aikaisemmin jo oman postauksensa. Mutta se on niin tärkeä, että täytyy nostaa esille myös tässä uudestaan. Vertaistukea saa ystävien lisäksi vertaistukiryhmästä. Itse koen, että vertaistukea tarvitsee moniin asioihin ja siksi on hyvä, että sitä voi saada monesta paikasta. Itse koen saavani vertaistukea eri ikäisten lasten asioihin, kun eri ystävillä on eri-ikäisiä lapsia. Kun taas erityislapsiperheen arkeen parhain tuki tulee niiltä, jotka ovat itsekin sen kokeneet.

PIENET IRTIOTOT Välillä on olo, että on pakko päästä pois tästä kaaoksesta. Tähän ei auta muu kuin pieni irtiotto arjesta. Se voi olla vaikka ravintolassa herkuttelu ystävän kanssa, kahvittelu hyvän ystävän kanssa tai illan istuminen hyvässä seurassa. Joskus harvoin pääsemme puolisoni kanssa yhdessä viettämään laatuaikaa, mutta tämä on todella harvinaista herkkua. Pienikin hetki pois arjesta auttaa kummasti jaksamaan taas.

LUKEMINEN Olen aina tykännyt lukea kirjoja ja edelleen nautin siitä, kun pääsen syventymään hyvään kirjaan ja samalla karkaamaan ympärillä olevasta elämästä. Nykyisin tulee kuitenkin luettua todella vähän, sillä tuntuu ettei enää illalla jaksa samalla tavalla syventyä kirjaan tai jos lukee huomaa, ettei muista mitä on lukenut. Silti kun saan hyvän kirjan käteeni niin paras fiilis on se, kun pääsee mukaan jonkun muun elämään ja unohtaa hetkeksi omansa.

OMA HETKI ILLALLA Minulle on erittäin tärkeä saada joka ilta pieni hetki omaa aikaa. Sen ei tarvitse olla kuin tunti hyvän tv-sarjan parissa, mutta se pitää saada. Yleensä saan lapset sänkyihin jo kahdeksan aikaan ja silloin istun hetkeksi telkkarin ääreen tai joskus teen ohjelman aikana stepperiä tai lihaskuntoa. Mutta tämän hetken aikana en jaksa enää jutella kenenkään kanssa ja hyvin tämän on miehenikin sisäistänyt.

Näillä arjen pienillä asioilla minä saan tämän meidän sirkuksen pyörimään ja karavaani kulkee taas!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lapsiluku, milloin se on täynnä?

Päivä jota en koskaan uskaltanut toivoa eläväni..

Minä olen..