Äidin syyllisyyden taakka




Olen huono äiti, kun menen töihin hoitamaan toisten lapsia. Olen huono äiti, jos koko ajan vahdin lasteni tekemisiä kotona enkä pysty osallistumaan lasteni kuluihin tarpeeksi siis töihin. Olen huono äiti, kun otan vapaa-aikaa lapsistani omien harrastusten parissa, mutta olen myös huono äiti, jos olen koko ajan kotona. Olen huono äiti, koska huudan lapsilleni. Tosin olen huono äiti, koska en osaa pitää kaikista rajoista kiinni. Olen huono äiti, kun annan valmisruokaa lapsilleni välillä ja sallin herkkujen syöntiä joskus liikaakin. Ja näitähän riittää..

Meillä äideillä on tapana kantaa syyllisyyttä kaikesta, siis ihan kaikesta maan ja taivaan väliltä. Kuinka usein tunnen syyllisyyttä siitä, että olen väärässä paikassa väärään aikaan tai ettei minulla ole riittävästi aikaa lapsilleni, vaikka olen lähinnä vain kotona lasten kanssa. Tunnen syyllisyyttä siitäkin, että otan aikaa omiin harrastuksiin ja joskus se tarkoittaa sitä, että lastenmenoistakin on joustettava. Vaikka kyllä todellisuudessa minä joustan omista menoistani aina ensin.

Viime aikoina olen tuntenut suurta syyllisyyttä siitä, ettei ekaluokkalaiseni pärjää koulussa. Päässä pyörii kysymyksiä siitä, olenko tehnyt kotona tarvittavan määrän töitä hänen kanssaan ja olisimmeko voineet tehdä jotakin toisin. Olisiko tämä stressaava tilanne voitu jollakin välttää. Ja silti järki sanoo, että en voi tehdä enempää..

Miksi me äidit sitten kannamme ikuista syyllisyyden taakkaa? Onko se jotakin, jonka synnytyksessä harteillemme saamme vai onko se sisäänrakennettu mekanismi, jonka äidiksi tulo laukaisee? Itse näen sen johtuvan siitä, että oma itsekkyyteni on rapissut lasten syntymän myötä ja valitettavasti myös se terve itsekkyys on hävinnyt. Tunnen olevani kaikesta vastuussa lapsilleni, sillä luon heidän lapsuutensa ja se onkin minun tehtävä. Se mitä tänä vuonna olen alkanut opetella, on juuri se terve itsekkyys. Olen muutakin kuin äiti ja se, että minulla on omaa vapaa-aikaa lapsista ei ole lapsilta pois, päinvastoin. Myöskin itselle asettamat mielikuvat täydellisestä äitiydestä aiheuttaa paineita ja syyllisyyttä, josta haluan pyrkiä pois. Minusta ei koskaan tule täydellistä äitiä, mutta riittävän hyvä kuitenkin omille lapsilleni ja sen pitäisi riittää ilman syyllisyyttäkin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lapsiluku, milloin se on täynnä?

Päivä jota en koskaan uskaltanut toivoa eläväni..

Millainen äiti halusin olla ja Millainen minusta tuli..