Toivepostaus: Aika ennen lapsia, miten minusta tuli äiti?

 

"Sä istut takki päällä olkkarissa 
Mä katon kun sä solmit kengännauhoja
Mä sanon että alkaa satamaan
Sä sanot, että ihan miten vaan...
Kuinka voisit muka hetki seuraavaa
ehjän rikkoa, meidät tuhota
Auto venaa sua tuolla alhaalla
etkä pysty sitä silti tajuumaan 

Leikkaisin sut irti kolariautosta
Raahaisin ulos palavasta talosta
ja vaikka väkisin
ja vaikka väkisin
mä käynnistäisin sun sydämen
Nostaisin kopteriin hyökyaallosta
Kokonaiseksi ompelisin paloista
ja vaikka väkisin
ja vaikka väkisin
mä käynnistäisin sun sydämen 
(Laura Närhi- Supersankari)
Olin 19-vuotias kun tapasin mieheni kanssa. Meidän suhde eteni melkoisen vauhdilla ja jo muutaman kuukauden tapailun jälkeen muutimme ensimmäiseen yhteiseen kotiin. Opiskelin tällöin lastenohjaajaksi ja olin jo jonkin aikaa ollut vauvakuumeessa. Minulle on ollut jo teini-iästä lähtien selvää, että joku päivä minulla olisi lapsia.

Miten minusta sitten tuli äiti?  Olin ensimmäistä vuotta koulussa ja ikää oli se 20, kun tunsin ja tiesin, että en voi elää ilman omaa lasta. Ajatus omasta lapsesta pelotti, arvelutti ja mietitytti paljon. Kaverini elivät silloin vielä aikalailla erilaista ajatusmaailmaa ja vain yksi ystävistäni jakoi tämän ajatuksen. Itse en enää kaivannut juhlimista tai rajua opiskelijaelämää vaan viihdyin enemmän kotona ja nautin kotihommista. Koti tuntui kuitenkin tyhjältä. Olimme olleet vasta vajaan vuoden yhdessä, opiskeluni olivat kesken ja olin melko yksin uudella paikkakunnalla, mutta silti päätös lapsesta tuntui oikealta meistä molemmista.

En kuitenkaan heti tullut raskaaksi, vaan siihen meni useampi kuukausi ja näin jälkeenpäin hyvä niin. Sain samalla varmuuden, että tämä on todella sitä mitä elämältä haluan. Kaikki ne pettymyksen tunteet ja uudestaan toivominen vahvisti tunnetta, että haluan äidiksi. Ja voi sitä onnenpäivää, kun sain tietää olevani raskaana.

Mitä tunteita ajatus äitiydestä herätti? Ei se äidiksi kasvaminen yhtä onnen tunnetta ollut. Olin nuori tyttö, joka odotti lasta ja monissa paikoissa minua myös kohdeltiin sen mukaan. Tunsin aika ajoin oman oloni hyvin epävarmaksi ja mietin, osaankohan olla äiti. Minua myös pelotti ja jännitti uusi elämäntilanne. Mutta se 9kk on pitkä aika kasvaa äidiksi ja kun esikoisemme syntyi kaikki se epävarmuus ja pelko katosivat. En ainakaan nyt jälkeenpäin muista, että äitiys ei olisi tuntunut luonnolliselta, vaikka se alkuun pelottikin.


Totta kai lapset kasvaessaan kasvattaa minua koko ajan äidiksi enkä usko että koskaan olen äitinä valmis. Aina aika ajoin edelleen tunnen sitä alun epävarmuutta ja pelkoa. Koko ajan lasten kasvaessa joudun uusiin tilanteisiin ja uusiin haasteisiin. Osasta selviän hyvin, osasta vain kohtuullisen hyvin...silti koko sydämestäni olen lapsilleni äiti, joka antaisi kaikkensa heidän puolestaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Päivä jota en koskaan uskaltanut toivoa eläväni..

Lapsiluku, milloin se on täynnä?

Millainen äiti halusin olla ja Millainen minusta tuli..